Ergonomisk arbejdspladsindretning
LAB §172-173, §178-179
Hos CABAS tilbyder vi to muligheder inden for ergonomisk arbejdspladsvurdering, hvor vores afklaringskonsulent kommer på besøg på borgerens arbejdsplads.
Tilbuddene er til borgere der skal i praktik, ressourceforløb, flexjob eller evt. skånejob. Tilbuddene gælder også borgere der allerede er på en arbejdsplads, men oplever fysiske vanskeligheder i forhold til at kunne udføre arbejdsopgaver.
En udvidet ergonomisk arbejdspladsvurdering
Afklaringskonsulenten foretager en ergonomisk arbejdspladsvurdering, som indeholder en beskrivelse af arbejdspladsen. Afklaringskonsulenten samarbejder med arbejdsgiver og borgeren for at finde frem til de løsninger, der giver bedst mening. Afklaringskonsulenten vejleder i hensigtsmæssig indstilling af borde og stole, anvendelse af hjælpemidler og arbejdsstillinger.
En udvidet vurdering af ergonomiske forhold indeholder:
- Arbejdsborde
- Arbejdsstole
- Hjælpemidler
- Løftegrej
- Belysning
Afdækning af specifikke hjælpemidler på arbejdspladsen
Dette tilbud er til borgere, der har brug for specifik vejledning i forhold til valg af et hjælpemiddel. Er der tvivl om fx hvilken stol der er bedst til fx borgere med gigt, kan vores afklaringskonsulent vurdere dette.
En specifik vurdering af ergonomiske forhold indeholder en af følgende:
Vi vejleder i:
- Hensigtsmæssig indstilling af bord og stol
- Anvendelse af hjælpemidler
- Arbejdsstillinger
- arbejdsbevægelser
Henvisning skal derfor indeholde hvilket af de ovenstående hjælpemidler der skal vurderes, og vores afklaringskonsulent vil vurdere hvilket hjælpemiddelløsning er den bedste for den enkelte.
Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte vores ergoterapeut.
Kontaktoplysninger:
Tamara Poric
Afklaringskonsulent